Opvoeren Fatbike

Fatbike opvoeren

Mag je fatbike opvoeren? In sommige gevallen is het opvoeren van een fatbike geen enkel probleem.

Sommige fatbikes zijn zelfs zo gemaakt dat je ze kan opvoeren. Soms zelfs met het invoeren van een simpele code.

Wij vertellen je graag alles over het opvoeren van een fatbike.

Extra snelheid voor de fatbike

We willen allemaal wel eens wat extra spanning en sensatie zoeken in de vorm van extra snelheid. Met een elektrische fatbike wordt dit je wel heel erg makkelijk gemaakt. Het klinkt zo klein, even een gashendeltje monteren en je legale fatbike kan ineens een stuk harder. Maar zo simpel is het in de praktijk niet. Het opvoeren van je fatbike kan namelijk flinke gevolgen hebben voor jou en je portemonnee. In deze blog leggen we je uit waarom het opvoeren van je elektrische fiets af te raden is.

Waarom je fatbike opvoeren niet aan te raden is

Het opvoeren van je fatbike wordt in Nederland sterk afgeraden. En terecht, want met die kleine aanpassing is jou fatbike direct niet meer straat legaal. Volgens de Nederlandse wetgeving mag een electrische fatbike namelijk geen gashendel hebben. Deze wetgeving geld ook voor E-bakfietsen en dus voor alle fietsen in het assortiment van Dailyride. Dit heeft alles te maken met de bewust ingestelde maximumsnelheid van fatbikes vanwege veiligheidsoverwegingen.

Daarnaast veroorzaakt het opvoeren van je fatbike extra en onnodige slijtage aan je fiets. Je brengt jezelf en andere weggebruikers in gevaar en als kers op de taart dekt je verzekering je ook niet. Allemaal gevolgen waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten als je even lekker wil gaan cruisen met je E-bike.

Wat zijn de gevolgen van je fatbike opvoeren

Naast de wettelijke consequenties en de veiligheidsrisico's zijn er genoeg andere redenen waarom het opvoeren van je fatbike afgeraden wordt. Allereerst kan het opvoeren van je fatbike leiden tot schade aan de motor en andere essentiële onderdelen. De reparatie en vervanging ervan kan flink in de kosten lopen.

Ook de levensduur van de accu zal flink verkort worden doordat de batterij overbelast wordt. Een fatbike accu kost al snel €350,- en over het algemeen willen we juist het meeste uit onze accu’s halen. Daar hebben we nog wel wat tips voor in deze blog!

Hoe hoog is de boete voor het opvoeren van je elektrische fiets?

De boete daarvoor bedraagt momenteel een niet misselijke €290,-. En het rijden met een gashandel is best makkelijk te spotten voor een agent. Waarschijnlijk wordt die boete volgend jaar alleen maar hoger om het opvoeren van je fatbike verder te ontmoedigen. Bovendien gaan in steeds meer steden de maximumsnelheden omlaag. Bijvoorbeeld in Amsterdam en Rotterdam waar je met je elektrische fiets dus ook niet harder mag dan 30km/u. Dat betekent dat je bovenop die €290,- ook nog een boete zou kunnen krijgen voor te hard rijden binnen de bebouwde kom.

Fatbike opvoeren en je verzekering

De politie is niet het enige waar je rekening mee moet houden met een opgevoerde E-bike. Wanneer je met een opgevoerde elektrische fiets een ongeluk veroorzaakt kan je verzekeringsmaatschappij weigeren uit te keren. Wat begrijpelijk is want door de gemaakte aanpassing heb je van je fiets eigenlijk een scooter gemaakt waar je zonder helm op rijdt.

Conclusie

Kortom, is het opvoeren van je fatbike leuk? Misschien wel. Maar is dat het ook waard? Wij vinden in ieder geval van niet. Zowel met het oog op veiligheid voor jezelf en anderen, maar ook alle bijkomende kosten door slijtage aan je fiets. We willen je natuurlijk best onderdelen verkopen, maar dat doen we veel liever omdat jij ontzettend veel veilige kilometers maakt met je fatbike!

Volgende lezen

GPS-Tracker in je Fatbike
Levensduur Fatbike Accu

Laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.